نتیجه آن که اسلام هرگز کار کردن و تلاش براى تأمین معاش را جداى از عبادت و پرستش نمی داند. به هنگام بازگشت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) از جنگ تبوک به مدینه، سعد انصارى [۵] که نتوانسته بود همراه پیامبر به جنگ برود، به استقبال آن حضرت آمد. وقتى پیامبر، دستان خشک و خشن و ترکیده او را دید، از او پرسید: «صدمه‌اى به دستانت رسیده است؟» سعد در پاسخ گفت: «براى تأمین مخارج اهل و عیالم با طناب و بیل کار می کنم.» پیامبر بر دستان او بوسه زد و فرمود: «این دستى است که در آتش جهنم نمی سوزد.»[۶]

***************

منابع :

[۱]. امام صادق (علیه السلام): الکادُّ على عیالِهِ کالمجاهِدِ فى سبیلِ اللهِ؛ کسى که براى تأمین مخارج خانواده اش تلاش مى کند مانند کسى است که در راه خداوند جهاد مى نماید. (الکافى، ج۵، ص۸۸٫)

[۲]. امام رضا (علیه السلام): الذى یَطلُبُ مِن فضلِ اللهِ عزوجل ما یَکُفُّ به عیالَه اعظمُ اجراً من المجاهدِ فى سبیلِ اللهِ عزوجل; کسى که به منظور تأمین مایحتاج خانواده اش در پى کسب روزى الهى است، پاداشى برتر از پاداش مجاهد در راه خداوند دارد. (الکافی،‌ ج۵، ص۷۸٫)

[۳]. الکافی،‌ ج۵، ص۷۸٫

[۴]. همان، ص۷۸٫

[۵]. با توجه به اینکه در میان انصار پیامبر افراد متعددى «سعد» نام داشتند، در میان مورخان اختلاف است که این سعد انصارى، چه کسى بوده است، آیا سعد بن معاذ بوده است یا سعد بن عباده یا شخصى دیگر؟ البته این مسئله براى بحث ما مهم نیست؛ آنچه که مهم است برخورد پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) با کارگر و اشخاصى است که براى کسب درآمد و تأمین مخارج زندگى کار می‌کنند.

[۶]. اسد الغابه فى معرفه الصحابه، ابن اثیر، ج۲، ص۲۶۹٫

عکس : فرهنگ نیوز.

“اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم”

به نقل از : http://www.salehon.ir/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: